PENGENALAN
Persekitaran
perniagaan pada masa kini adalah dinamik, komplek dan sentiasa berubah mengikut
keadaan. Dalam untuk meraih dan memastikan kelebihan dalam persaingan, seorang
usahawan mesti mempunyai satu perancangan perniagaan yang baik. Perancangan
perniagaan merupakan salah satu alat pengurusan untuk mencapai objektif
perniagaan. Oleh kerana itu, sesebuah syarikat mestilah menyediakan perancangan
perniagaan yang dapat meyakinkan dan menarik minat para pelabur.
Para
pelabur lebih bersedia dan berkeyakinan untuk melabur di dalam sesuatu
perniagaan apabila mereka percaya perancangan perniagaan itu realistik dan akan di ramalkan akan membawa
keuntungan kepada perniagaan. Apabila pengurusan perniagaan disediakan
berdasarkan maklumat yang betul, para pelabur akan mempunyai keyakinan kepada
pasaran, barangan dan perkhidmatan syarikat. Ketelitian pada pelan perniagaan
akan menghasilkan kecekapan pengurusan, pengalaman dan latarbelakang
perniagaan.
PELAN
PERNIAGAAN
Pelan
Perniagaan adalah dokumen bertulis yang menerangkan secara terperinci
keseluruhan pelan perniagaan dimana usahawan bermaksud untuk menyertainya.
Walaupun usahawan telah bertahun-tahun di dalam dunia perniagaan, pelan
perniagaan yang telah dibuat dengan teliti membolehkan usahawan untuk menilai
semula perniagaan yang sedang dijalankan atau melakikan pertimbangkan untuk
membuka perniagaan baru. Walaubagaimanapun pelan perniagaan merupakan pelan
masa hadapan syarikat, dipersembahkan dalam format perniagaan piawai yang logik
dan realistik.
Pelan perniagaan mestilah menceritakan idea dan cita-cita dengan
jelas.
Untuk menyempurnakan perkara ini, pelan mestilah termasuk tiga perkara yang dinyatakan:
Untuk menyempurnakan perkara ini, pelan mestilah termasuk tiga perkara yang dinyatakan:
- Fokus kepada bukti, ianya menunjukkan kepakaran usahawan di dalam perniagaan yang mereka cenderung untuk menyertainya.
- Memahami sasaran pelanggan yang usahawan tentukan dengan mengenalpasti dan menyenaraikan pelanggan yang diharapkan.
- Untuk memenuhi kehendak para pelabur dan pemberi hutang sebelum salah satu daripada mereka bersedia untuk melabur di dalam perniagaan tersebut.
Menurut
Patricia Utton (2001), pelan perniagaan ialah satu program yang lengkap ataupun
lakaran peta setiap yang dapat dibayangkan perkara-perkara yang usahawan perlu
ambil semasa mengemukakan sesuatu perniagaan. Ianya meliputi banyak hal, pelan
dapat menjelaskan apa yang usahawan bertujuan untuk melakukan, bagaimana hendak
melakukannya, bila usahawan hendak melakukannya, dimana hendak melakukannya dan
mengapa usahawan percaya yang ideanya bernas dan dapat membuat keuntungan
daripadanya. Kesimpulannya, ianya merupakan petunjuk yang tersusun untuk
mencapai matlamat usahawan dalam menjalankan perniagaan.
Disamping itu, pelan perniagaan merupakan peralatan yang sesuai untuk
menyemak faktor dan pengujian meliputi praktikal idea sebelum di masukkan di
dalam tindakan. Ianya memberi usahawan peluang untuk harapan yang realistik dan
tindakan ke atas perniagaan yang dijalankan. Dengan kata lain, ianya menolong
usahawan untuk mengenalpasti kelebihan dan kekurangannya, dan perkara
terperinci yang usahawan perlu mengambil berat ialah peluang untuk meraih
keuntungan dan ancaman yang harus dihadapi. Semua perkara ini akan menentukan
bagaimana mereka akan mencapai kejayaan yang besar di dalam bidang perniagaan.
Pada
amnya, usahawan perlu untuk menyediakan pelan perniagaan yang berkesan untuk
perkara seperti:
- Ianya memaksa usahawan untuk menyusun pemikiran mereka dalam bentuk logik dan berstruktur.
- Ianya membantu mereka untuk mencipta rangka kerja perniagaan dengan mengenalpasti aktiviti tangungjawab dan objektif yang hendak dicapai.
- Ianya mendorong usahawan untuk melihat sesuatu secara realiti dan mencari kelemahan yang ada sebelum ianya benar-benar berlaku.
- Ianya menolong usahawan untuk membuat strategi untuk mencapai semua objektif
- Ianya bertindak sebagai pelan tindakan kerja atau garis panduan dalam menjalankan perniagaan mereka.
- Ia membolehkan mereka untuk mengenalpasti sekatan yang mungkin akan mereka hadapi apabila menjalankan perniagaan
A) MAKLUMAT AM PEMOHON
Nama
Syarikat/Firma : NONAMA
BEAUTY CENTRE (Firma milik tunggal)
Alamat & No. Tel : No. 123, Jalan Bersatu 123, Taman Bersatu 48000 Rawang
Tarikh / No. Pendaftaran : 25 Julai 2001/ 01234567 - TAlamat & No. Tel : No. 123, Jalan Bersatu 123, Taman Bersatu 48000 Rawang
Tarikh
Beroperasi : 25 Ogos
2001 (Jangkaan)
Modal
Sumbangan : RM43,600
Nama Pemilik
|
Jumlah modal di miliki (RM)
|
||
Sediaada
|
Baru
|
Jumlah
|
|
Nonama Bt Abdullah
No.123, Jalan Pandan Indah, Pandan
Indah 55100 Kuala Lumpur
|
RM 43,600
|
RM 43,600
|
Jenis
Perniagaan : Salon
Kecantikan
Aktiviti : Perkhidmatan kecantikan dan Rawatan kesihatan
Milikan Modal : 100% Bumiputera
Aktiviti : Perkhidmatan kecantikan dan Rawatan kesihatan
Milikan Modal : 100% Bumiputera
Pemilik
Bil
|
Nama/Alamat/K.P
|
Umur
|
Jawatan dalam firma ini
|
% Modal dimiliki
|
1.
|
Nonama Bt Abdullah
No. 123, Jalan Pandan Indah
Pandan Indah 55100 Kuala Lumpur
K.P : 123456789
|
33 Tahun
|
Pengurus
|
100%
|
Jumlah
|
100%
|
B)
PERIHAL PROJEK
Aspek Teknikal
Lokasi Projek
Aspek Teknikal
Lokasi Projek
Buat masa ini,
perniagaan dijalankan di rumah pemilik sahaja iaitu di Pandan Jaya, Kuala
Lumpur. Walaubagaimanapun, pemilik akan memulakan perniagaan di premis yang
baru disewa di Taman Bersatu, Rawang setelah selesai proses ubahsuaian yang
sedang dijalankan masa ini sejajar dengan usaha pemilik untuk memperkembang dan
memperbesarkan perniagaan yang pada mulanya dijalankan secara kecil-kecilan.
Butir-butir premis baru, kadar sewa dan pemilikanya adalah seperti berikut:-
Keluasan premis adalah 1400 kaki persegi. Keluasan ini sudah mencukupi untuk menempatkan semua peralatan serta dapat memberikan keselesaan. Susun atur peralatan adalah seperti langkaran pelan lantai yang dilampirkan. Rupa bentuk fizikal premis adalah seperti gambar-gambar yang dilampirkan sehingga masa ini, pemilik telah mengeluarkan wang sebanyak RM 9600 sebagai bayaran 3 bulan deposit sewa dan perjanjian sewa telah pun disempurnakan. Premis perniagaan yang berada dikawasan perniagaan Taman Bersatu ini dianggap strategik kerana lokasinya menjadi tumpuan ramai pada setiap hari.
Mesin/Peralatan/Kelengkapan Penting Sediada
Walaupun pengusaha telah pun memulakan perniagaan secara kecilan dirumah beliau, namun beberapa peralatan sediada tidak akan dibawa ke tempat baru kerana kurang sesuai.
Mesin/Peralatan/Kelengkapan yang akan dibeli dan diubahsuai
Bagi memastikan perkhidmatan yang baik dan memuaskan yang dapat memenuhi keperluan kebanyakkan pelanggang, firma telah memutuskan untuk membeli peralatan-peralatan dan membuat ubahsuai seperti berikut:-
Catatan:
Peralatan
–peralatan diatas adalah peralatan yang lazim digunakan olek kebanyakkan salon
kecantikan seperti ini. Sebagai
perbandingan harga, sebutharga daripada 3 orang pembekal telah diperolehi. Pemilihan
pembekal diatas adalah berdasarkan sebutan harga yang terendah. Tempoh sah
harga sebut harga ialah selama 3 bulan. Spesifikasi
untuk ubahsuai adalah seperti dilampirkan. Lee Lee Construction dipilih kerana
syarikat ini menawarkan harga terendah. Tempoh sah sebut harga adalah selama 3
bulan
Syarat – syarat pembayaran kepada pembekal-pembekal diatas adalah seperti berikut:-
Aspek Pasaran
a. Ciri-ciri Umum Produk/servis dan Pengguna
Firma
menjalankan perniagaan pusat rawatan kesihatan dan kecantikan serta khidmat
perunding perkahwinan. Perniagaan firma termasuklah melangsing badan, mendandan
rambut, rawatan muka dan biomagnetik (rawatan kesihatan yang menggunakan kombinasi
akupuntur dan refleksologi), urutan tradisional (urutan biasa dan selepas
bersalin), mandian SPA dan juga persiapan perkahwinan seperti andaman, gubahan
hantaran, sewaan baju pengantin, dan lain-lain lagi.
Disamping
menjalankan perkhidmatan yang tersebut diatas, firma juga ada menjual pelbagai
produk-produk kecantikan dan kesihatan yang kebanyakkannya adalah berkaitan
dengan kesihatan dan kecantikan wanita. Firma dijangka akan dapat menarik minat
ramai wanita untuk mencuba dan seterusnya menggunakan khidmat yang disediakan
oleh firma. Ini kerana kecantikan merupakan idaman setiap wanita.
b. Pasaran Am
Penjagaan
kesihatan dan kecantikan amatlah diambil berat terutamannya oleh wanita-wanita
moden masa kini yang amat mementingkan kesempurnaan diri. Ini adalah kerana
wanita pada zaman ini banyak berkecimpung didalam kerjaya professional dan
perniagaan sendiri yang setaraf dengan lelaki. Oleh sebab itu, kebanyakkan
wanita amat mengambil berat tentang keterampilan diri masing-masing agar
kelihatan muda, bergaya, sihat, ceria dan yakin.
Perkembangan
industri perkhidmatan kesihatan dan kecantikan pada masa ini adalah amat
menyakinkan dan mempunyai prospek yang besar untuk terus berkembang maju
selaras dengan peningkatan taraf wanita seperti yang tersebut diatas. Perkembangan
belanjawan 2002 yang memberikan kenaikan 10% kepada kakitangan kerajaan dan
bonus tahunan dengan kadar minima RM1,000.00 juga dijangka akan memberi kesan
positif kepada perkembangan industri ini.
c. Sasaran Pasaran Syarikat/firma
Pada
peringkat awal perniagaan, fokus utama firma adalah tertumpu kepada pelanggan
yang berada dikawasan Rawang iaitu:
*Taman
Rawang Perdana 1&2 *Taman Bersatu
*Taman Tun Teja
*Kampung Melayu Batu 16
*Kampung Tenaga
Secara
amnya, populasi dikawasan-kawasan tersebut didominasikan oleh penduduk
bumiputera. Faktor ini akan memberikan kelebihan kepada firma untuk memenangi
pelanggan-pelanggan dari kaum bumiputera. Oleh itu, lokasi yang dipilih oleh
pemilik bagi menjalankan perniaagaannya adalah baik dan berpotensi besar untuk berjaya.
Lokasi firma berada dikawasan komersial Taman Bersatu yang berhampiran dengan
pusat-pusat perniagaan, perkembangan komersil, klinik pusat beli belah akan
memberikan peluang yang besar untuk mendapatkan perhatian pelanggan.
Pelanggan-pelanggan yang disasarkan mempunyai ciri-ciri berikut:-
*Wanita berumur diantara 18-45 tahun
*Wanita bekerja
0 comments:
Post a Comment