Profil
Usahawan “From Zero-To-Hero”
MASARU IBUKA
PENERANGAN
TENTANG PRODUK
Pada
tahun 1946, Masaru Ibuka memulakan sebuah kedai elektronik di dalam
sebuah bangunan gedung di Tokyo. Syarikat itu bermula dengan modal
$530 (190,000 yen) di ibu Negara Tokyo dan sebanyak lapan pekerja
untuk penyelidikan dan pembuatan telekomunikasi dan peralatan
pengukuran. Pada tahun berikutnya beliau telah disertai oleh
rakannya, iaitu Akio Morita, dan mereka mendirikan sebuah syarikat
bernama Tokyo Tsushin Kogyo (Tokyo Telecommunications Engineering
Corporation). Syarikat itu dibina perakam pita pertama Jepun, yang
dikenali sebagai Type-G. Mesin ini memaparkan kelajuan pita 19cm
sesaat. Dengan eksklusif reel kecil hab Sony, perakam pita diterima
dalam diameter gulung sehingga 10 inci. Unit telah dihantar ke
Mahkamah Agung dan pelbagai agensi kerajaan yang lain, sehingga
mendapat julukan "Jenis G," kerajaan. Pada tahun 1958
syarikat itu telah menukar namanya kepada "Sony".
BAGAIMANA
PERNIAGAANNYA MENDAPAT KEJAYAAN?
Ibuka
memainkan peranan penting dalam mendapatkan pelesenan teknologi
transistor untuk Sony dari Bell Labs pada tahun 1950, menjadikan Sony
salah satu syarikat pertama yang menggunakan teknologi transistor
untuk kegunaan bukan tentera. Ibuka berkhidmat sebagai Presiden Sony
1950-1971, dan kemudian berkhidmat sebagai pengerusi Sony antara
tahun 1971 dan 1976, apabila beliau bersara daripada syarikat. Pada
tahun 1961, Sony menjadi syarikat Jepun yang pertama untuk menawarkan
saham di Amerika Syarikat dalam bentuk Simpanan Resit Amerika (ADR)
di pasaran OTC di Bursa Saham New York. Dari percubaan awal untuk
mewujudkan produk-produk seperti periuk nasi kepada kejayaan kemudian
mewujudkan perakam magnetik pertama Jepun, kemudian mencipta produk
hit lain yang memenangi syarikat pengiktirafan meluas dan pujian
antarabangsa sebagai sebuah syarikat yang benar-benar global yang
terkenal dengan kualitinya dan produk yang inovatif. Peristiwa
penting produk ketara termasuklah transistor pertama radio Jepun
(1955), Trinitron televisyen warna (1968), Walkman stereo peribadi
(1979), Handycam videocamera (1989), PlayStation (1994), Blu-ray
perakam Cakera (2003) dan PlayStation 3 (2006 ).
CABARAN
YANG DIHADAPI DALAM MENGURUS SYARIKAT
Setiap
perniagaan yang dimulakan mesti ada cabarannya dan rintangannya
sendiri. Begitu juga dengan syarikat Ibuka sendiri. Banyak cabaran
dan dugaan yang terpaksa diharungi oleh Ibuka sebelum mencipta
kejayaan gemilang dalam bidang yang diceburinya.
Permulaan
kisah beliau bermula setelah Ibuka
berkelulusan Universiti Waseda pada tahun 1933, beliau kemudian
bekerja di Foto-Kimia Makmal, sebuah syarikat yang memproses filem,
dan kemudiannya berkhidmat dalam Tentera Laut Imperial Jepun semasa
Perang Dunia II, sebagai anggota Tentera Laut Jawatankuasa
Penyelidikan perang Imperial. Pada tahun 1946, beliau meninggalkan
penyelidikan dan tentera laut, dan mengasaskan kedai membaiki radio
di Tokyo.
Ibuka
dan pengasas bersama Akio Morita mengasaskan Sony Corporation di
Amerika pada tahun 1960. Dalam proses itu, beliau terpegun dengan
mobiliti pekerja antara syarikat Amerika, yang tidak pernah di
dengari di Jepun pada masa itu. Ketika ia kembali ke Jepun, Beliau
menggalakkan berpengalaman, pekerja pertengahan umur daripada
syarikat-syarikat lain untuk menilai semula kerjaya mereka dan
mempertimbangkan menyertai Sony. Syarikat itu dipenuhi banyak jawatan
dengan cara ini, dan inspirasi syarikat Jepun lain untuk melakukan
perkara yang sama. Selain itu, Sony memainkan peranan utama dalam
pembangunan Jepun sebagai pengeksport berkuasa dalam tahun 1960-an,
1970-an dan 1980-an. Ia juga membantu dalam meningkatkan persepsi
Amerika "dibuat di Jepun" produk. Dikenali kerana kualiti
pengeluaran, Sony dapat mengenakan melebihi pasaran harga elektronik
pengguna dan menentang menurunkan harga.
Pada
tahun 1971, Masaru Ibuka menyerahkan jawatan presiden kepada beliau
pengasas bersama Akio Morita. Sony memulakan sebuah syarikat insurans
hayat pada tahun 1979, salah satu daripada banyak perniagaan
pinggirannya. Di tengah-tengah kemelesetan ekonomi global pada
1980-an awal, jualan elektronik jatuh dan syarikat terpaksa
mengurangkan harga. keuntungan Sony jatuh mendadak. "Ia lebih
untuk Sony," kata seorang penganalisis membuat kesimpulan. "Hari
terbaik syarikat adalah di belakangnya." Pada masa itu, Norio
Ohga mengambil peranan presiden. Beliau menggalakkan pembangunan
Cakera Padat pada 1970-an dan 1980-an, dan PlayStation pada awal
tahun 1990an. Ohga membeli CBS Records pada tahun 1988 dan Columbia
Pictures pada tahun 1989, banyak mengembangkan kehadiran media Sony.
Ohga Berjaya melantik Morita sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada
tahun 1989.
Di
bawah wawasan pengasas bersama Akio Morita dan penggantinya, syarikat
itu telah secara agresif berkembang menjadi perniagaan baru.
Sebahagian daripada motivasi untuk berbuat demikian adalah mengejar
"penumpuan," yang menghubungkan filem, muzik, dan digital
elektronik melalui Internet. Pengembangan ini terbukti tidak
menguntungkan dan tidak menguntungkan, mengancam keupayaan Sony untuk
mengenakan bayaran premium ke atas produknya serta jenamanya. Pada
tahun 2005, Howard Stringer digantikan Nobuyuki Idei sebagai Ketua
Pegawai Eksekutif, menandakan kali pertama warga asing melarikan
sebuah firma elektronik Jepun yang utama. Stringer membantu untuk
membangunkan kembali pergelutan perniagaan media syarikat, dengab
menggalakkan filem blockbusters seperti Spider-Man sementara memotong
9,000 pekerjaan. Beliau berharap untuk menjual perniagaan periferal
dan tumpuan syarikat itu sekali lagi pada elektronik. Tambahan pula,
ia bertujuan untuk meningkatkan kerjasama antara unit-unit
perniagaan, yang disifatkannya sebagai "silo" yang
beroperasi secara berasingan daripada satu sama lain.
Walaupun
beberapa kejayaan, syarikat itu menghadapi perjuangan berterusan
dalam pertengahan hingga lewat 2000-an. Pada tahun 2012, Kazuo Hirai
telah dinaikkan pangkat kepada Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif,
menggantikan Sir Howard Stringer. Tidak lama selepas itu, Hirai
menggariskan inisiatif seluruh syarikat itu, yang dinamakan "1
Sony" untuk memulihkan Sony dari tahun kerugian kewangan dan
struktur pengurusan birokrasi, yang terbukti sukar bagi bekas Ketua
Pegawai Eksekutif Stringer untuk mencapai, sebahagiannya disebabkan
oleh perbezaan dalam budaya perniagaan dan bahasa ibunda di antara
Stringer dan beberapa bahagian Jepun dan anak-anak syarikat Sony.
Hirai menggariskan tiga bidang utama fokus untuk perniagaan
elektronik Sony, termasuk teknologi pengimejan, perjudian dan
teknologi mudah alih, serta memberi tumpuan kepada mengurangkan
kerugian besar daripada perniagaan televisyen.
STRATEGI
PERNIAGAAN BELIAU
Dengan
satu strategi, Akio Morita and Masaru Ibuka menubuhkan beberapa
syarikat kecil dibawah naungan Sony. Sony Corporation adalah unit
perniagaan elektronik dan syarikat induk Kumpulan Sony, yang terlibat
dalam perniagaan menerusi empat segmen operasi -. Elektronik
(termasuk permainan video, perkhidmatan rangkaian dan perniagaan
perubatan), filem, muzik dan perkhidmatan kewangan. Ini membuat Sony
salah satu syarikat hiburan yang paling komprehensif di dunia.
Operasi perniagaan utama Sony termasuk Sony Corporation (Sony
Electronics di Amerika Syarikat), Sony Pictures Entertainment, Sony
Computer Entertainment, Sony Music Entertainment, Komunikasi Sony
Mobile (sebelum ini Sony Ericsson), dan Sony Finance.
Ibuka
merancang strategi perniagaan dengan menubuhkan beberapa kumpulan
Sony, ini adalah sebuah kumpulan yang berpangkalan di Jepun korporat
terutamanya memberi tumpuan kepada Elektronik (seperti AV / produk
dan komponen IT), permainan (seperti PlayStation), Hiburan (seperti
filem dan muzik ) dan Perkhidmatan Kewangan (seperti insurans dan
perbankan) sektor. Kumpulan itu terdiri daripada Sony Corporation
(induk dan elektronik), Sony Computer Entertainment (permainan), Sony
Pictures Entertainment (gambar bergerak), Sony Music Entertainment
(muzik), Sony / ATV Music Publishing (penerbitan muzik), Sony
Financial Holdings (perkhidmatan kewangan) dan lain-lain.
Strategi
ini berkesan sehingga Sony adalah antara Worldwide Top 20
Semiconductor Jualan Pemimpin dan pada 2013, keempat terbesar
pengeluar televisyen di dunia, selepas Samsung Electronics, LG
Electronics dan TCL.
PENCAPAIAN
KEJAYAAN BELIAU
Ibuka
telah dianugerahkan Pingat Kehormatan dengan Blue Ribbon pada tahun
1960, dan dihiasi dengan Grand Cordon daripada Perintah Treasure
Haram pada tahun 1978 dan dengan Grand Cordon Perintah Matahari
Terbit pada tahun 1986. Beliau juga adalah dihiasi sebagai Kelas
Pertama Komander Perintah Diraja Star Polar dari Sweden pada tahun
itu, dinamakan sebagai orang Merit Kebudayaan pada tahun 1989 dan
dihiasi dengan Perintah Kebudayaan pada tahun 1992.
Ibuka
menerima Ijazah Doktor dari Universiti Sophia, Tokyo pada tahun 1976,
dari Universiti Waseda, Tokyo pada tahun 1979, dan dari Universiti
Brown (AS) pada tahun 1994. IEEE menganugerahkan beliau Pingat IEEE
Pengasas pada tahun 1972 dan dinamakan IEEE Masaru Ibuka Anugerah
Elektronik Pengguna selepasnya pada tahun 1987. pada tahun 1991
Pertubuhan Dunia Pergerakan Pengakap dianugerahkan kepadanya Wolf
Gangsa.
KUNCI
UTAMA KEJAYAAN MASARU IBUKA
Menjelaskan
tentang sifat-sifat yang membawa kepada kejayaannya, Ibuka berkata:
tujuan
penubuhan syarikat adalah untuk "menubuhkan sebuah kilang ideal
yang menekankan semangat kebebasan dan keterbukaan minda yang akan,
melalui teknologi, menyumbang kepada budaya Jepun." Melambangkan
semangat Sony cabaran untuk "melakukan apa yang tidak pernah
dilakukan sebelum ini," syarikat itu terus melepaskan banyak
produk "pertama di dunia" dan "Jepun yang pertama".
RUJUKAN:
0 comments:
Post a Comment