Sunday, 15 March 2015

PROFIL USAHAWAN " From Zero to Hero " - AMIRUL AMRI

Profil Usahawan “From Zero-To-Hero”

MASARU IBUKA



PENERANGAN TENTANG PRODUK
Pada tahun 1946, Masaru Ibuka memulakan sebuah kedai elektronik di dalam sebuah bangunan gedung di Tokyo. Syarikat itu bermula dengan modal $530 (190,000 yen) di ibu Negara Tokyo dan sebanyak lapan pekerja untuk penyelidikan dan pembuatan telekomunikasi dan peralatan pengukuran. Pada tahun berikutnya beliau telah disertai oleh rakannya, iaitu Akio Morita, dan mereka mendirikan sebuah syarikat bernama Tokyo Tsushin Kogyo (Tokyo Telecommunications Engineering Corporation). Syarikat itu dibina perakam pita pertama Jepun, yang dikenali sebagai Type-G. Mesin ini memaparkan kelajuan pita 19cm sesaat. Dengan eksklusif reel kecil hab Sony, perakam pita diterima dalam diameter gulung sehingga 10 inci. Unit telah dihantar ke Mahkamah Agung dan pelbagai agensi kerajaan yang lain, sehingga mendapat julukan "Jenis G," kerajaan. Pada tahun 1958 syarikat itu telah menukar namanya kepada "Sony".





BAGAIMANA PERNIAGAANNYA MENDAPAT KEJAYAAN?
Ibuka memainkan peranan penting dalam mendapatkan pelesenan teknologi transistor untuk Sony dari Bell Labs pada tahun 1950, menjadikan Sony salah satu syarikat pertama yang menggunakan teknologi transistor untuk kegunaan bukan tentera. Ibuka berkhidmat sebagai Presiden Sony 1950-1971, dan kemudian berkhidmat sebagai pengerusi Sony antara tahun 1971 dan 1976, apabila beliau bersara daripada syarikat. Pada tahun 1961, Sony menjadi syarikat Jepun yang pertama untuk menawarkan saham di Amerika Syarikat dalam bentuk Simpanan Resit Amerika (ADR) di pasaran OTC di Bursa Saham New York. Dari percubaan awal untuk mewujudkan produk-produk seperti periuk nasi kepada kejayaan kemudian mewujudkan perakam magnetik pertama Jepun, kemudian mencipta produk hit lain yang memenangi syarikat pengiktirafan meluas dan pujian antarabangsa sebagai sebuah syarikat yang benar-benar global yang terkenal dengan kualitinya dan produk yang inovatif. Peristiwa penting produk ketara termasuklah transistor pertama radio Jepun (1955), Trinitron televisyen warna (1968), Walkman stereo peribadi (1979), Handycam videocamera (1989), PlayStation (1994), Blu-ray perakam Cakera (2003) dan PlayStation 3 (2006 ).


CABARAN YANG DIHADAPI DALAM MENGURUS SYARIKAT
Setiap perniagaan yang dimulakan mesti ada cabarannya dan rintangannya sendiri. Begitu juga dengan syarikat Ibuka sendiri. Banyak cabaran dan dugaan yang terpaksa diharungi oleh Ibuka sebelum mencipta kejayaan gemilang dalam bidang yang diceburinya.
Permulaan kisah beliau bermula setelah Ibuka berkelulusan Universiti Waseda pada tahun 1933, beliau kemudian bekerja di Foto-Kimia Makmal, sebuah syarikat yang memproses filem, dan kemudiannya berkhidmat dalam Tentera Laut Imperial Jepun semasa Perang Dunia II, sebagai anggota Tentera Laut Jawatankuasa Penyelidikan perang Imperial. Pada tahun 1946, beliau meninggalkan penyelidikan dan tentera laut, dan mengasaskan kedai membaiki radio di Tokyo.
Ibuka dan pengasas bersama Akio Morita mengasaskan Sony Corporation di Amerika pada tahun 1960. Dalam proses itu, beliau terpegun dengan mobiliti pekerja antara syarikat Amerika, yang tidak pernah di dengari di Jepun pada masa itu. Ketika ia kembali ke Jepun, Beliau menggalakkan berpengalaman, pekerja pertengahan umur daripada syarikat-syarikat lain untuk menilai semula kerjaya mereka dan mempertimbangkan menyertai Sony. Syarikat itu dipenuhi banyak jawatan dengan cara ini, dan inspirasi syarikat Jepun lain untuk melakukan perkara yang sama. Selain itu, Sony memainkan peranan utama dalam pembangunan Jepun sebagai pengeksport berkuasa dalam tahun 1960-an, 1970-an dan 1980-an. Ia juga membantu dalam meningkatkan persepsi Amerika "dibuat di Jepun" produk. Dikenali kerana kualiti pengeluaran, Sony dapat mengenakan melebihi pasaran harga elektronik pengguna dan menentang menurunkan harga.
Pada tahun 1971, Masaru Ibuka menyerahkan jawatan presiden kepada beliau pengasas bersama Akio Morita. Sony memulakan sebuah syarikat insurans hayat pada tahun 1979, salah satu daripada banyak perniagaan pinggirannya. Di tengah-tengah kemelesetan ekonomi global pada 1980-an awal, jualan elektronik jatuh dan syarikat terpaksa mengurangkan harga. keuntungan Sony jatuh mendadak. "Ia lebih untuk Sony," kata seorang penganalisis membuat kesimpulan. "Hari terbaik syarikat adalah di belakangnya." Pada masa itu, Norio Ohga mengambil peranan presiden. Beliau menggalakkan pembangunan Cakera Padat pada 1970-an dan 1980-an, dan PlayStation pada awal tahun 1990an. Ohga membeli CBS Records pada tahun 1988 dan Columbia Pictures pada tahun 1989, banyak mengembangkan kehadiran media Sony. Ohga Berjaya melantik Morita sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada tahun 1989.
Di bawah wawasan pengasas bersama Akio Morita dan penggantinya, syarikat itu telah secara agresif berkembang menjadi perniagaan baru. Sebahagian daripada motivasi untuk berbuat demikian adalah mengejar "penumpuan," yang menghubungkan filem, muzik, dan digital elektronik melalui Internet. Pengembangan ini terbukti tidak menguntungkan dan tidak menguntungkan, mengancam keupayaan Sony untuk mengenakan bayaran premium ke atas produknya serta jenamanya. Pada tahun 2005, Howard Stringer digantikan Nobuyuki Idei sebagai Ketua Pegawai Eksekutif, menandakan kali pertama warga asing melarikan sebuah firma elektronik Jepun yang utama. Stringer membantu untuk membangunkan kembali pergelutan perniagaan media syarikat, dengab menggalakkan filem blockbusters seperti Spider-Man sementara memotong 9,000 pekerjaan. Beliau berharap untuk menjual perniagaan periferal dan tumpuan syarikat itu sekali lagi pada elektronik. Tambahan pula, ia bertujuan untuk meningkatkan kerjasama antara unit-unit perniagaan, yang disifatkannya sebagai "silo" yang beroperasi secara berasingan daripada satu sama lain.
Walaupun beberapa kejayaan, syarikat itu menghadapi perjuangan berterusan dalam pertengahan hingga lewat 2000-an. Pada tahun 2012, Kazuo Hirai telah dinaikkan pangkat kepada Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, menggantikan Sir Howard Stringer. Tidak lama selepas itu, Hirai menggariskan inisiatif seluruh syarikat itu, yang dinamakan "1 Sony" untuk memulihkan Sony dari tahun kerugian kewangan dan struktur pengurusan birokrasi, yang terbukti sukar bagi bekas Ketua Pegawai Eksekutif Stringer untuk mencapai, sebahagiannya disebabkan oleh perbezaan dalam budaya perniagaan dan bahasa ibunda di antara Stringer dan beberapa bahagian Jepun dan anak-anak syarikat Sony. Hirai menggariskan tiga bidang utama fokus untuk perniagaan elektronik Sony, termasuk teknologi pengimejan, perjudian dan teknologi mudah alih, serta memberi tumpuan kepada mengurangkan kerugian besar daripada perniagaan televisyen.

STRATEGI PERNIAGAAN BELIAU

Dengan satu strategi, Akio Morita and Masaru Ibuka menubuhkan beberapa syarikat kecil dibawah naungan Sony. Sony Corporation adalah unit perniagaan elektronik dan syarikat induk Kumpulan Sony, yang terlibat dalam perniagaan menerusi empat segmen operasi -. Elektronik (termasuk permainan video, perkhidmatan rangkaian dan perniagaan perubatan), filem, muzik dan perkhidmatan kewangan. Ini membuat Sony salah satu syarikat hiburan yang paling komprehensif di dunia. Operasi perniagaan utama Sony termasuk Sony Corporation (Sony Electronics di Amerika Syarikat), Sony Pictures Entertainment, Sony Computer Entertainment, Sony Music Entertainment, Komunikasi Sony Mobile (sebelum ini Sony Ericsson), dan Sony Finance.
Ibuka merancang strategi perniagaan dengan menubuhkan beberapa kumpulan Sony, ini adalah sebuah kumpulan yang berpangkalan di Jepun korporat terutamanya memberi tumpuan kepada Elektronik (seperti AV / produk dan komponen IT), permainan (seperti PlayStation), Hiburan (seperti filem dan muzik ) dan Perkhidmatan Kewangan (seperti insurans dan perbankan) sektor. Kumpulan itu terdiri daripada Sony Corporation (induk dan elektronik), Sony Computer Entertainment (permainan), Sony Pictures Entertainment (gambar bergerak), Sony Music Entertainment (muzik), Sony / ATV Music Publishing (penerbitan muzik), Sony Financial Holdings (perkhidmatan kewangan) dan lain-lain.
Strategi ini berkesan sehingga Sony adalah antara Worldwide Top 20 Semiconductor Jualan Pemimpin dan pada 2013, keempat terbesar pengeluar televisyen di dunia, selepas Samsung Electronics, LG Electronics dan TCL.


PENCAPAIAN KEJAYAAN BELIAU
Ibuka telah dianugerahkan Pingat Kehormatan dengan Blue Ribbon pada tahun 1960, dan dihiasi dengan Grand Cordon daripada Perintah Treasure Haram pada tahun 1978 dan dengan Grand Cordon Perintah Matahari Terbit pada tahun 1986. Beliau juga adalah dihiasi sebagai Kelas Pertama Komander Perintah Diraja Star Polar dari Sweden pada tahun itu, dinamakan sebagai orang Merit Kebudayaan pada tahun 1989 dan dihiasi dengan Perintah Kebudayaan pada tahun 1992.
Ibuka menerima Ijazah Doktor dari Universiti Sophia, Tokyo pada tahun 1976, dari Universiti Waseda, Tokyo pada tahun 1979, dan dari Universiti Brown (AS) pada tahun 1994. IEEE menganugerahkan beliau Pingat IEEE Pengasas pada tahun 1972 dan dinamakan IEEE Masaru Ibuka Anugerah Elektronik Pengguna selepasnya pada tahun 1987. pada tahun 1991 Pertubuhan Dunia Pergerakan Pengakap dianugerahkan kepadanya Wolf Gangsa. 

 
KUNCI UTAMA KEJAYAAN MASARU IBUKA
Menjelaskan tentang sifat-sifat yang membawa kepada kejayaannya, Ibuka berkata: tujuan penubuhan syarikat adalah untuk "menubuhkan sebuah kilang ideal yang menekankan semangat kebebasan dan keterbukaan minda yang akan, melalui teknologi, menyumbang kepada budaya Jepun." Melambangkan semangat Sony cabaran untuk "melakukan apa yang tidak pernah dilakukan sebelum ini," syarikat itu terus melepaskan banyak produk "pertama di dunia" dan "Jepun yang pertama".


RUJUKAN:

0 comments:

Post a Comment