Profil Usahawan “From Zero-To-Hero”
PENERANGAN TENTANG PRODUK
Datuk Yusuf Taiyoob merupakan usahawan yang memiliki syarikat sendiri atas namanya yang dikenali sebagai Yusuf Taiyoob Sdn Bhd. Syarikat Yusuf Taiyoob Sdn Bhd telah ditubuhkan pada tahun 1988 sebagai sebuah syarikat persendirian yang terletak di Pulau Pinang, Malaysia. Syarikat ini terkenal diperingkat antarabangsa dan dalam negara. Selain itu, syarikat ini juga mengimport dan mengedar buah-buahan kering dan kacang, kurma, bahan-bahan bakeri, rempah, kacang dan kekacang, sabun herba dan banyak lagi produk yang lain.
NAMA
|
:
|
Datuk
Yusuf Taiyoob
|
JAWATAN
|
:
|
Pengarah Urusan Yusuf Taiyoob Sdn Bhd
|
ASAL
|
:
|
Georgetown,
Pulau Pinang
|
UMUR
|
:
|
52 tahun
|
ISTERI
|
:
|
Datin
Yusnita Ramli
|
ANAK
|
:
|
Waseem
(10), Safiya (7) dan Safina (4)
|
ADIK-BERADIK
|
:
|
Anak
sulung daripada empat beradik
|
JENIS
PERNIAGAAN
|
:
|
Kurma,
makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan.
|
PROFIL USAHAWAN DAN PERNIAGAAN
BAGAIMANA PERNIAGAAN MENDAPAT KEJAYAAN
Datuk Yusuf Taiyoob terlibat dalam perniagaan sejak beliau masih diusia
remaja. Beliau telah menjalankan perniagaan menjual minyak wangi hasil rekaan
beliau sendiri di Lapangan Terbang Bayan Lepas. Perniagaannya ketika itu tidak
lansung dipandang orang dan beliau hanya memperolehi bantuan daripada ahli
keluarganya. Ini memberi kesedaran kepada beliau bahawa syarikat yang kecil
tidak lansung dipandang. Setelah gagal dalam penjualan minyak wangi, beliau
telah beralih kepada perniagaan mengimport makanan secara kecil-kecilan seperti
produk bunga safron, biji gajus, makanan kering dan rempah. Kemudian beliau
mencari peluang menceburi perniagaan baru dengan membekalkan kurma walaupun
keadaan tersebut akan mendatangkan kesulitan daripada sudut persaingan. Namun
beliau yakin dengan adanya pelanggan tetap, ditambah dengan harga yang
berpatutan dan kualiti produk yang baik.
CABARAN YANG DIHADAPI DALAM MENGURUS SYARIKAT
Datuk Yusuf Taiyoob mengaku sebelum beliau digelar sebagai seorang
usahawan yang berjaya, beliau menghadapi pelbagai cabaran. Cabaran utama adalah
dalam usaha untuk mengekalkan kualiti produk yang dihasilkan oleh syarikatnya.
Meskipun perniagaannya berasaskan buah-buahan kering, beliau sangat tegas dalam
memastikan keaslian rasa buah-buahan tersebut. Pada satu ketika, dua kontena
kurma yang diimport oleh beliau dari Iran adalah kurma yang berkualiti rendah,
namun beliau tidak panik dan menyelesaikannya dengan baik.
Penglibatan awal beliau dalam perniagaan menyebabkan beliau sering kali
ditipu oleh pembekal dengan membekalkan kurma yang berkualiti rendah. Kejadian
tersebut menyebabkan perniagaannya hampir musnah dan sejak itu beliau
berhati-hati memilih pengedar dalam mendapatkan bekalan buah-buahan yang
dijual.
STRATEGI PERNIAGAAN BELIAU
Dalam menguruskan perniagaan Datuk Yusuf Taiyoob mempunyai prinsip utama
iaitu beliau tidak suka berkerja dengan orang lain atau bergelar pekerja dan
lebih suka untuk menjadi ketua. Beberapa strategi perniagaan telah digunakan
dalam meningkat keuntungan syarikatnya. Produk utama syarikat iaitu kurma
seperti Safia, Wasem, Safina,
Amina, Ajmal, Ajwa dan Kurma Madu Yuta yang
dihasilkan dibuat dengan meletakkan jenama dan teknik pembungkusan yang
terbaik. Bagi beliau produk yang mempunyai jenama lebih mudah untuk dikenali
oleh orang ramai dan beliau amat menitikberatkan kualiti produk.
Usahanya dalam memastikan kualiti produk dikekalkan, beliau sanggup
membelanjakan kira-kira 5 juta bagi mengendalikan stor simpanan sejuk beku.
Kini syarikatnya mempunyai 6 buah stor simpanan sejuk beku yang mampu memuatkan
lebih kurang 7000 tan barangan dan 2 buah stor simpanan kering yang boleh
menyimpan lebih kurang 3000 tan dalam satu-satu masa.
Tambahan lagi, beliau memberi jaminan kepada pelanggan, kurma yang rosak
akan digantikan dengan kurma yang lain. Syarikat milik beliau juga mengeluarkan
produk makanan bukan bermusim. Kebiasaanya kurma akan dibekalkan apabila
menjelang bulan ramadhan, tetapi syarikat beliau membekalkan pada setiap masa.
Oleh itu, walaupun bukan pada bulan ramadhan pelanggan masih boleh memperolehi
kurma daripada syarikatnya. Kepuasan pelanggan adalah prinsip yang diutamakan
olehnya dalam memastikan bekalan memenuhi pasaran. Oleh itu beliau bertindak
mengimport dan menyimpan stok barangan tiga bulan lebih awal.
PENCAPAIAN KEJAYAAN BELIAU
Yusuf Taiyoob Sdn Bhd telah menjadi pembekal terbesar produk kurma dan
bahan mentah serta makanan kering dan basah di Malaysia dan di luar negara.
Dalam masa 10 hingga 12 tahun produk syarikat beliau menembusi pasaran di
Indonesia, Singapura, Thailand dan Brunei. Di Malaysia terdapat kira-kira 3000
rangkaian pengedar produk Yusuf Taiyoob.
Syarikat Yusuf Taiyoob Sdn Bhd juga mengimport 200-300 jenis makanan
daripada kurma, minyak zaitun, kacang dhal dan rempah ratus daripada 30 negara
termasuklah Amerika Syarikat, Iran, Dubai, Afrika Utara, Jordan, Oman dan Arab
Saudi.
Kunci Kejayaan Yusuf Taiyoob
Hasil kejayaan beliau
hari ini berdasarkan kata-kata yang dipetik daripada beliau bahawa : “ Saya
menghadapi banyak kesukaran dalam perniagaan pertama saya iaitu menjual minyak
wangi. Pada masa itu saya berumur 21 tahun dan ada pihak lansung tidak
memandang saya, tetapi saya bersyukur mendapat bantuan keluarga.” “Itu
menyedarkan saya, apabila anda tiada kepentingan atau daripada syarikat yang
kecil, orang tidak akan pandang lansung, malah anda akan ditendang ke sana ke
sini,”. Beliau juga mempunyai satu prinsip yang membawa beliau berjaya sehingga
ke tahap ini iaitu beliau tidak suka digelar pekerja dan lebih suka menjadi bos
walaupun terpaksa menghadapi pelbagai kesukaran dan beliau sangat rasa
bersyukur dengan rezeki Allah s.w.t dan mengingatkan supaya tidak lupa diri
selepas memperolehi kejayaan. Dalam kesibukan beliau mengurus perniagaannya
yang kian maju beliau tidak lupa dalam membantu orang lain. Beliau juga
berkata: “Kita kena bantu orang susah sebab saya rasa seronok apabila mampu
mengurangkan beban mereka, kalau ada lebih kita kena bersedekah dan beringat
bahawa rezeki dikurniakan Tuhan.”
Rujukan
http://ww1.utusan.com.my/utusan/
http://yuta.com/html/home.html
http://ite-3sigmatechnology.blogspot.com/2013/05/profile-of-successful-entrepreneurs.htmlhttp://yuta.com/html/home.html
0 comments:
Post a Comment